Hautajaisten järjestäminen aloitetaan yleisimmin heti kuolemantapauksen
satuttua ottamalla yhteyttä hautaustoimistoon. Hautauslupaa, kuolintodistusta, virkatodistusta tai muita dokumentteja tähän ei tarvita. Mikäli yhteydenotto tapahtuu puhelimitse tai sähköpostilla, tällä ensimmäisellä yhteydenottokerralla varataan ainakin aika hautaustoimistossa käymiseen, mikäli mahdollista, sekä esitetään mahdollisesti jo toiveita hautajaistilaisuuden (esim. siunaustilaisuus) ajankohdasta ja paikasta, joita koskevia mahdollisuuksia hautaustoimisto voi jo ennen ensi tapaamista selvittää puolestanne.
Usein seuraava tapahtuma hautaustoimistossa käynnin jälkeen on vainajan saattaminen esim. sairaalasta kappelin säilytystiloihin. Kuljetuksen yhteydessä on yleensä luonteva tilaisuus vainajan katsomiseen ja sairaalan kappelissa tai jäähyväishuoneessa hiljentymiseen.
Ennen hautajaisia omaiset voivat vielä olla yhteydessä hautaustoimistoon aina, kun he haluavat – käymällä toimistolla, soittamalla
tai lähettämällä sähköpostia. Tässä vaiheessa tarkennetaan tarvittaessa muistotilaisuustarjoilun väkimäärää tai sisältöä, tilataan omaisten kukkalaitteita tai sovitaan painetun käsiohjelman teosta tai valokuvauksesta. Myös hautajaispäivän aikataulun läpikäynti esim. tarvittavien kuljetusten osalta kuuluu asiaan. Samoin hautaustoimisto huolehtii kuolinilmoituksesta, joka voi olla lehdessä joko ennen hautajaisia
tai hautajaisten jälkeen. Pyrimme vastaamaan tietysti myös kaikkiin kysymyksiin, joita asiakkaille saattaa hautajaisjärjestelyihin liittyen tulla.